GIGI ANDA BERLUBANG? JANGAN DITAMPAL ATAU DICABUT NANTI KAMU AKAN MENYESAL, INI ADA PENYELESAIAN UNTUK MENGATASINYA

GIGI ANDA BERLUBANG? JANGAN DITAMPAL ATAU DICABUT NANTI KAMU AKAN MENYESAL, INI ADA PENYELESAIAN UNTUK MENGATASINYA

Sakit gigi kerana gigi berlubang? Mana tahan. Anda juga cepat-cepat ke doktor gigi untuk menambalnya atau bahkan mencabutnya kerana kesakitan telah tidak tertanggung. Walau sebenarnya, saat ini ada cara baru untuk menanganimengatasi gigi berlubang. Tersebut penjelasannya.

Doktor gigi (Drg) Stephanie Hadiyanto dari RS Elisabeth Semarang menyampaikan, berdasarkan tehnologitehnologiteknologi perubatan terkini, gigi justru sebaiknya dipertahankan selama mungkin didalam rongga mulut. Jadi apabila gigi anda berlubang, tak perlutak perlu ditampal atau dicabut, tetapi lakukan ini.

tips-merawat-gigi-yang-terlanjur-berlubang

Tujuannya untuk elakkan risikonya daripada mencabut gigi. “Oleh kerana banyak yang selepas gigi dicabut, dilewatkan begitu saja, tak diganti atau ditampal,” ungkap Drg Stephanie.

Waktu lubang bekas gigi dibiarkan terbuka, gigi samping yang aktif bakal beralih mengisi ruang yang kosong. Selain itu gigi antagonis sisi atas bakal bertambah panjang. Ini berlangsung kerana sifat gigi waktu dipakai untuk menguyah makanan bakal mencari antagonisnya.

Pergeseran atau pemanjangan gigi, secara sisa estetika bakal kurangkan keindahan gigi. Gigi jadi beberapa jarang. Mengakibatkan bekas makanan bakal mudahgampang melekat serta membusuk di sela-sela gigi. Apabila ini berlaku, kerosakan gigi lebih kronik tinggal menunggu waktu.

Oleh kerana itu bila kerosakan mahkota gigi maksimum hingga 3-4% atau dengan kata lain tinggal seperempat saja, masih tetap dapat dipertahankan. Tak perlu ditampal atau bahkan dicabut. Caranya gigi dipasak didalam saluran akar. Selepas dibuatkan mahkota dengan bahan titanium. Gigi baru itu bakal berlangsung hingga sekitar lima th .. Manfaat Manfaat mengunyah terus maksimum serta bagus dari segi estetika.

Sumber: Tribun Jabar

MOHON BANTU LIKE JIKA ANDA SUKA ARTIKEL INI !!

loading...