MENGEJUTKAN !! LUKA BERAT ATAU BERDARAH SEMBUH SEKETIKA BERKAT BIJI AJAIB INI, BEGINI CARA PEMAKAIANNYA..

MENGEJUTKAN !! LUKA BERAT ATAU BERDARAH SEMBUH SEKETIKA BERKAT BIJI AJAIB INI, BEGINI CARA PEMAKAIANNYA..

Serbuk hitam beraroma khas ini sememangnya digemari di Indonesia. Namun tahukah kita bila kopi tidak cuma sinonim dengan minuman yang begitu nikmat masa diseruput pada saat hangat? Terkecuali sebagai pengusir mengantuk yang bikin tubuh kembali terasa fresh, kopi nyatanya boleh dipercayai untuk menyembuhkan luka.

Dr Hendro Sudjono Yuwono MD PhD. telah menunjukkan khasiat kopi tersebut. Pakar bedah pembuluh darah dari RS Hasan Sadikin, Bandung itu telah bergelut melakukan beberapa siri penyelidikan pada kopi sejak awal th. 2004. Akhirnya? Kopi nyatanya sangatlah berkesan serta selamat untuk mengatasi pelbagai jenis luka! Dari luka besut kerana terjatuh, luka tercalar benda tajam, luka bakar, sehingga luka “koreng” yang telah dijangkiti.

luka

Hebatnya lagi, semua usia boleh menggunakannya, termasuk anak-anak.

Dalam kajian beliau, Hendro dapati zat antibakteria dalam serbuk kopi yang tergolong sangatlah kuat. Walau belum di ketahui secara pasti jenis kandungannya, tetapi zat ini terbukti sangat berkesan membasmi kuman methicillin Tahan Starhylococcus Aureus (MRSA) yang sering dijumpai pada luka bernanah.

Hendro menggunakan tikus serta marmot yang sengaja dilukai dengan cara dibakar sedikit. Tikus dirawat dengan kopi sesaat marmot dirawat dengan ubat perubatan untuk luka bakar.

Nyatanya tikus boleh sembuh dengan baik tanpa ada perbezaan sedikitpun dengan marmot. “Tak muncul jangkitan atau risikonya yang lain,” tutur Hendro yang mengaku tak berniat untuk mematenkan hasil penemuannya itu.

Awal th. 2005 Hendro yang menyelesaikan pakar bedah pembuluh darah tepi di Kampus Leiden serta pendidikan S3 ilmu bedah di Kampus Amsterdam, Belanda memakai kopi untuk mengubati luka para pesakitnya. Ada pelbagai type luka yang diakukan, dari luka besut / serut kerana terjatuh hingga luka bakar serta luka bernanah. Nyatanya penyembuhannya dapat berjalan efektif serta akhirnya dapat disetarakan dengan hasil penyembuhan yang telah baku. “Setakat ini saya tak lihat ada kesan sampingan yang muncul dari rawatan luka dengan kopi,” tegas pensyarah di FK Unpad ini.

CARA PAKAI

* Taburkan secara rata diatas luka. Cukup tipis saja, tidak perlu terlalu tebal.
* Frekuensi boleh 3x satu hari; pagi, siang, serta sore.
* Sesudah ditabur kopi, luka harus terus kering dan sama sekali tidak boleh diserang air. Apabila diserang air, luka jadi basah terus-menerus hingga penyembuhan tidak berjalan efektif. Bila mau mandi atau bekerja yang bersentuhan dengan air, tutuplah luka dengan rapat.

Kontra

Satu hal terpenting untuk di perhatikan, apakah anak alahan pada kopi atau tak. Alahan pada kopi dapat dilihat dari munculnya warna kemerahan atau gatal-gatal di sekitar kawasan luka. Apabila demikian, hentikan pemakaian kerana sangatlah mungkin luka justru bakal makin meluas serta dalam kerana anak pasti tak tahan tidak untuk menggaruknya. Namun bila anak pernah minum kopi serta tak ada risikonya yang muncul, seperti mual, pusing atau gatal-gatal, boleh dikatakan dia tak alergi kopi.

PERIH ATAU TIDAK?

Berbeza dari ubat merah yang boleh menyebabkan rasa perih waktu dititiskan atau salap yang memunculkan rasa sejuk, kopi jadi memberikan rasa hangat.

PERLUKAH NASIHAT DOKTER?

Pemakaian kopi tidak memerlukan preskripsi doktor. Kopi boleh langsung ditaburkan diatas luka. Cuma saja, kopinya sebaiknya kopi robusta yang belum dicampur apa-apa. Kopi tidak berjenama ini biasanya di jual di pasar-pasar tradisional yang langsung digiling ditempat.

Sebetulnya tuntutan keaslian itu tidak lain kerana, “Saya belum melakukan penyelidikan pada kopi lain yang berjenama,” kata Hendro. Jadi, apabila mau menggunakan kopi berjenama, boleh-boleh saja tetapi ia tidak menjamin sama ada rawatan lukanya berkesan atau tak.

BERAPA LAMA LUKA BOLEH SEMBUH?

Apabila lukanya agak kecil disebabkan tercalar pisau, rawatannya boleh jadi cuma perlu masa singkat. Setelah dirawat mungkin saja saja lukanya segera kering serta sembuh. Tetapi luka yang sama, boleh saja sembuh lebih lama apabila sesudah dirawat lukanya basah terkena air.

MOHON BANTU LIKE JIKA ANDA SUKA ARTIKEL INI !!

loading...